Kategorier

Nyhetsbrev

Sök

Fråga:
Jag tänker mig att köpa en Active Ankle T2 men undrar lite om storlekarna. Jag har ca 41 på skor så jag undrar bara om jag ska köpa en small eller jag ska ta en medium. Vad rekommenderar du?

Svar:
Skydden är så anpassningsbara att båda storlekarna troligen skulle passa dig bra.
Om du har smala underben skulle jag rekommendera Small. Har du normalgrova eller grova rekommenderar jag Medium.



Fråga:
Jag funderar på ett T2 men vet inte riktigt vilken storlek jag ska ta jag har på mina skor 41 1/3 så jag ligger mitt emellan men ska jag ta ett small ändå för ett medium känns som att det skulle bli lite stort och om det töjer sig lite så kanske det inte funkar alls

Svar:
Skostorleken är egentligen ett aningen trubbigt mätvärde när det gäller dessa skydd. Grova underben kan också göra att man behöver gå upp en storlek. I ditt fall, utan att veta hur dina underben är, tror jag att M skulle funka bäst. Skydden töjer sig inte någonting, de är helt rigida. De är ställbara så att de spänner över flera storlekar. Sätt skydden så att glipan blir lika stor fram och bak.



Fråga:
Min dotter tillhör U/J-landslaget i judo och har under sommaren och
hösten regelbundet slagit upp en stukning i foten.
Hon har st 36-37 och vill nu ha ett bra skydd. som vill kunna använda
skyddet även under judo-träning vilket kräver att det ej kan vålla
motståndaren/träingskompisen någon skada.
Vilket skydd rekomenderar ni?

Viktigt att hälen är öppen eftersom det är lätt att halka annars.
Vilket skydd med öppen häl är bäst?

Svar:
Detta är ett jobb för Pro Tec.
http://www.activeankle.se/product.php?id_product=10038
Starkt stukningsskydd utan att det är saker man kan skada sig på vid
kampsport. De övriga snörskydden skulle också funka, men har lite mer
utstickande flärpar än detta.
T2 och Volt kan man inte använda till kampsport.



Fråga:
Har en undran om T2 är ett stöd som hjälper mot stukning inåt och utåt

Svar:
T2 skyddar väl mot både inåt- och utåtstukningar. De är helt rigida i sidled.
Kolla även in Volt, som är vidareutvecklingen av T2.



Fråga:
Hej jag har en fråga ang era skydd.
Det är så här att jag råkade stuka foten riktigt rejält för ca, 5 månader sen och under den tiden så har jag stukat foten till & från hela tiden när jag har idrottat tills jag började att linda foten elr tejpa. Men det är så jobbigt att hålla på med det varje gång man ska utöva någon sport. så jag tänkte kolla vilken av era modeller som är mest anpassa till fotboll/löpning
Active Ankle Excel elr Pro Tec?

Svar:
Pro Tec är det mest slimmade skyddet, så det går lättast ner i en fotbolssko. Det är i samma veva det minst kraftfulla, så det ger inte riktigt lika bra skydd som de andra. En svår avvägning kan tyckas, men alla skydd ger bra stöd, helt klart.
För löpning funkar snörskydd också, men bäst rörelsefrihet och bekvämlighet ger Volt. Dock är det lite brett att ha i en fotbollssko. Det går men är inte optimalt.



Fråga:
Min passion är att jogga i terräng /skog med många trädrötter, stenar, backar osv. Min stora sorg är att jag minst 1-2 ggr per år stukar mina fotleder rätt så illa. Ibland höger, men mest vänster och måste avbryta träning för rehad. Kommer igång igen och pang, en ny stukning efter ett par veckor. Vill hitta på ngt så jag kan fortsätta jogga i skogen och slippa vara livrädd
för nya stukningar.
Jag söker därför lämpligt fotledsskydd som hjälper mig att förhindra dessa otäcka stukningar och undrar vilket av AktiveAnke skydden som är bäst för svaga fotleder när man vill springa i terräng. Har prövat med bandage/tejp och enklare skydd man köper på apoteket men dessa metoder känns inte stabila. Skulle något av era skydd vara till hjälp för mig?

Svar:
Äntligen en lätt fråga att svara på :-)
ActiveAnkle Volt är det bästa skyddet för ändamålet. Det är helt rigida skydd i sidled men har ändå full rörlighet fram/bak. T2 funkar också som budgetvariant. De andra skydden hämmar rörligheten mer än dessa två så de kan du skippa i detta fall.



Fråga:
Jag är intresserad av att köpa två stycken svarta active ankle med två remmar i storlek S. Har för mig att modellen heter T1. Finns de till salu?

Blev lite konfunderad då jag surfade på hemsidan. Under active ankle T2 (new) fanns bilder på vristsupport med två remmar (som ser ut som mitt gamla exemplar som jag nu vill förnya) men utan möjlighete att välja storlek. På hemsidan finns också en annan T2 med en rem men med möjlighet att välja storlek. Min uppfattning var att T1 har två remmar och möjlighet att välja storlek men jag kan ju ha fel.

Finns modellen jag är ute efter till salu och en hurudan beställning skall jag fylla i för att få den modellen jag är ute efter? Tacksam för vägledning.

Svar:
T1 finns bara som komplement till T2 och Volt eftersom dessa inte tillverkas i Extra Small. T1 finns alltså bara i XS. T2 är väldigt lik T1 men har ett kardborrband. Volt har två band, men har lite andra skillnader, som kolfiberförstärkning, nytt gångjärn och lite mer slimmad passform.



Fråga:
Håller på med orientering och har tidigare använt ett tiotal T2:or under 6-7 år. De var bra men slets ut ganska snabbt genom att plasten runt "niten" tunnades ut. Min fråga är om Volt har en bättre hållbarare konstruktion vid leden? Beställde dessa på lite chans men vill gärna veta om de kommer hålla lite längre.

Svar:
Ja, enligt tillverkaren ska det vara stor skillnad i livslängd. Detta på grund av att det i Volt är metall i slitytan runt niten. Bäst hade väl varit ett kullager, men det blir nog lite dyrt...
Berätta gärna hur du uppfattar dessa skydd både vid första användningen och även efter ett halvår eller ett år. Jag är tacksam för dina frågor och funderingar, det är sånt som för min verksamhet framåt.


Fråga:
Jag är på jakt efter ett stabilt ankel stöd och tittat lite på din hemsida
så nu är frågan vilket man ska välja ? Jag har en gammal fotledsskada (benbrott) och nu när jag spelar squasch (motion) så får jag välldig värk , det underlättar betydligt om jag tejpar fotleden .
Så nu är frågan vilket skydd du skulle rekomendera ( skydd AS1 ?)

Svar:
Jag rekommenderar alltid Active Ankle Volt om man ska använda skor. De har perfekt stabilitet i sidled samtidigt som man har full rörlighet fram/bak.
Både AS1 och Poweer Lacer kommer att funka för dig med avseende på stabilitet, men de är mycket jobbigare att ta på och av, plus att de hämmar rörligheten fram/bak en del.


Fråga:
Jag spelar tennis på motionsnivå och har stukat vänsterfoten 2 gånger på 2 år, rätt illa, så det knakade och knastrade och gjorde horribelt ont. jag har nu ett active ancle-skydd som är helt fantastiskt. jag har nu 2 frågor:
Är det nåt av skydden du säljer här som är av en kortare modell? eftersom jag spelar tennis används inte höga strumpor och det blir väldigt svettigt under skyddet och jag skulle därför vilja ha en lägre modell.
Butiken där jag provade mitt skydd sa att jag absolut skulle använda det minst 6 månader efter stukningen och att jag kunde fortsätta använda det sen också. jag använder det fortfarande 1,5 år senare eftersom det känns tryggare rent mentalt. en del i min omgivning har påpekat att jag bör ta av det nån gång, men som jag förstått det förslappar inte det här skyddet muskeln, utan den tränas hela tiden eftersom rörligheten är så bra. är det vettigt att jag fortsätter ha skyddet på mig?

Svar:
Det enda som är kortare är "Pro Tec", men det ger dock inte riktigt lika bra skydd som de andra. Jag vet att modet inte tillåter det, men ur bekvämlighetssynpunkt är det nog högre strumpor som är lösningen är jag rädd. Kanske kan du försöka hitta strumpor i samma färg och höjd som skyddet så märks det inte så mycket. Den geniala konstruktionen hos Volt och T2 hänger på att skyddet går upp en bra bit på underbenet.

Förslappning av leder får jag ofta frågor om. Det stämmer säkert att foten inte tränas i sidled lika mycket som när man inte använder skyddet. Rörligheten är ju bara framåt och bakåt, så där har de nog rätt. Dock använder man ju inte skydden jämt (förutsätter jag) så foten får ju en hel del träning ändå. Det är ju knappast så att muskler och leder förslappas bara för att man har skydd när man spelar tennis några gånger i veckan. Vill man vara på säkra sidan kan man ju träna lite extra styrka för fotleden, till exempel med balansplatta.
Man får inte glömma att det som mest försvagar fotleden är ju att stuka foten!
Jag använder själv mina skydd varje gång jag tränar volleyboll, innebandy och springer i skogen, däremot inte när jag springer på landsväg.